Jakie były jego początki i jak rozwija się w Polsce?
Choć home staging w wielu krajach jest znany od dawna, w Polsce usługa ta dopiero zdobywa popularność i uznanie na rynku nieruchomości. Wyjaśnijmy w takim razie co to jest home staging, skąd pochodzi nazwa oraz dlaczego staje się coraz bardziej popularny.
Co to jest home staging?
Home staging jest ważnym narzędziem dla właścicieli nieruchomości, którzy chcą szybko i skutecznie sprzedać lub wynająć swój dom, mieszkanie czy lokal usługowy. Jest to sposób na przedstawienie nieruchomości w najlepszym możliwym świetle, czyniąc ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnych nabywców, tym samym korzystnie wpływając na czas i wynik transakcji.
Home staging ma na celu przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności nieruchomości dla potencjalnych klientów poprzez jej odpowiednią aranżację i dekorację. Dzięki wydobyciu jej najlepszych aspektów, nieruchomość wygląda bardziej atrakcyjnie, jest ją łatwiej sprzedać lub korzystniej wynająć. Home staging jest szczególnie przydatny w przypadku nieruchomości, które są trudne do sprzedaży lub wynajmu, np. ze względu na ich wiek czy stan techniczny.
Początki home stagingu
Żeby zrozumieć co to jest home staging i z czego wynika jego rosnąca popularność, warto przyjrzeć się jego początkom. Historia home stagingu sięga kilku dziesięcioleci wstecz i ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych.
Pierwsze przykłady home stagingu pojawiły się w latach 50. i 60. XX wieku, kiedy dekoratorzy wnętrz zaczęli wykorzystywać swoje umiejętności do przygotowywania nieruchomości do sprzedaży. W tamtym czasie było to jednak raczej rzadko spotykane zjawisko. Dopiero w latach 70. i 80. home staging zaczął przybierać na popularności, a w latach 90. stał się już powszechnie stosowanym narzędziem w branży nieruchomości.
Matka chrzestna home stagingu
Popularyzację koncepcji home stagingu przypisuje się Barb Schwarz. Barb Schwarz, wtedy jeszcze zafascynowana teatrem agentka nieruchomości, nakłoniła jednego ze swoich klientów do przearanżowania jego domu i stworzenia czegoś na kształt „scenografii” pod sprzedaż nieruchomości. Właściciel dał się przekonać nowatorskiemu podejściu Barb i wkrótce jego dom znalazł nowego właściciela.
Barb zaczęła więc przygotować w ten sposób wszystkie swoje nieruchomości, co oczywiście wzbudziło duże zainteresowanie wśród kolegów z branży, którzy wkrótce zaczęli się zwracać do niej o pomoc w aranżacji domów, które trafiały do ich oferty. Niedługo potem Barb rozpoczęła szkolenia dla agentów z zakresu przygotowywania nieruchomości do sprzedaży, z czasem rozpowszechniając swoje metody w branży nieruchomości w całych Stanach Zjednoczonych.
W ciągu kilku lat, pojęcie home stagingu, czyli „scenografii domu” zaczynało być coraz bardziej popularne i rozpowszechnione, a Barb Schwarz została okrzyknięta „matkę” home stagingu. Barb Schwarz jest założycielką i dyrektorką generalną International Association of Home Staging Professionals (IAHSP) oraz założycielką StagedHomes.com, pierwszej certyfikowanej szkoły home stagingu. Jest też autorką bestsellerowych książek „Home Staging: The Winning Way to Sell Your House for More Money” oraz “Staging to Sell: The Secret to Selling Homes in a Down Market”, które stały się przewodnikiem dla profesjonalistów z branży home stagingu.
Barb Schwarz w dalszym ciągu aktywnie działa na rzecz popularyzacji idei home stagingu, a także podniesienia i ujednolicenia panujących w branży standardów. Jej praca pomogła podnieść rangę home stagingu i uczyniła go ważną częścią branży nieruchomości.
Światowy Dzień Home Stagingu
Jednym z podjętych przez Barb Schwarz działań na rzecz popularyzacji home stagingu było ustanowienie w 2022, przypadającego na 9 stycznia, Światowego Dnia Home Stagingu (Worldwide Staging Day). Data nieprzypadkowa, gdyż w tym właśnie roku przypadało dokładnie 50 lat od ukucia przez Barb Schwarz pojęcia home staging. 9 stycznia organizowane są liczne eventy mające na celu szerzenie wiedzy na temat home stagingu, jego idei i dobrych praktyk, a także integracji branży home stagingu.
Rozwój home stagingu w Polsce
Home staging zyskuje coraz większe uznanie w branży nieruchomości także w Polsce. Mimo dopiero rodzącej się świadomości tego co to jest home staging i jakie korzyści przynosi, usługa ta stale zyskuje na popularności i uznaniu także w naszym kraju. Coraz więcej pośredników, inwestorów, ale także osób prywatnych, zwraca się do profesjonalnych home stagerów o pomoc w przygotowaniu nieruchomości do obrotu, rozumiejąc, że dobrze przygotowana nieruchomość znacząco zwiększa ich szansę na szybszą i zyskowniejszą transakcję. O korzyściach jakie płyną z tej usługi możesz przeczytać tutaj.
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na profesjonalny home staging przybywa także szkoleń w tym zakresie oraz stowarzyszeń, które zajmują się nie tylko promocją wiedzy na temat tego na czym polega home staging oraz jakie profity z niego płyną, ale również wsparciem i integracją coraz większej rzeczy profesjonalnych home stagerek i home stagerów w naszym kraju.
Chciałbyś wypróbować Home Staging w swojej nieruchomości? Sprawdź naszą ofertę.
Zdjęcia: Kaboom, Stagedhomes.com, Barb Schwarz
Nazywam się Magda Copija. Moją pasją jest tworzenie wnętrz na NOVO.
Jestem home stagerką i stylistką wnętrz. Pomagam moim klientom szybko oraz skutecznie sprzedawać i wynajmować ich nieruchomości.
Wydobywam potencjał wnętrz, podkreślam ich zalety, aranżuję na nowo, podnosząc w ten sposób ich wartość i atrakcyjność na rynku nieruchomości. Tworzę miejsca, które szybko stają się czyimś nowym domem.
Dzięki połączeniu wiedzy na temat aranżacji wnętrz i rynku nieruchomości mogę skutecznie wspierać moich klientów w osiąganiu ich celów. Z moją pomocą sprzedają i wynajmują swoje nieruchomości szybciej i z większym zyskiem.
Serdecznie zapraszam do współpracy agentów nieruchomości, inwestorów i osoby prywatne z Warszawy, Legionowa i okolic.
Chcesz wiedzieć co słychać w NOVO Home Staging? Obserwuj moje media społecznościowe żeby być na bieżąco.
Masz pytania na temat home stagingu? Zadzwoń, wyślij e-maila lub skorzystaj z formularza kontaktowego.